Dag 24 en 25, terug reis naar NL

7 juni 2023 - Zutphen, Nederland

Dag 24, de dag van de terugreis naar Nederland, helaas zit de fietsvakantie er weer op, maar het is ook goed geweest. Onze hotelkamer lag natuurlijk aan de wegzijde en die was lawaaig, ook is het warm in de Balkan, dus ook op onze kamer, Airco gebruiken we niet. Maar we hebben wel redelijk geslapen, vroeg op, fietsen op de auto gezet, ontbijt, de andere groepsleden komen ook aan het ontbijt, en daar nemen we ook afscheid van elkaar. 1 stel heeft een vliegtuig een paar dagen later geboekt en gaan op eigen gelegenheid naar het vliegveld, de andere 12 zullen einde van middag naar het vliegveld vertrekken en 's avonds naar NL vliegen. Wij rijden 8:17uur weg bij het hotel, eerst druk door het stadje, dan de douane, natuurlijk staat er iemand voor ons die de papieren niet in orde heeft en pas na 10 minuten opzij moet gaan staan. Het is een heel eind met een 2-baansweg naar de snelweg, wel 100km noorderlijker, dus erg vlot schiet het allemaal niet op, op de kronkelige kustweg, pas na ruim 2 uur komen we op de rustige tol autoweg.

Bij ons vertrek was het (zwaar) bewolkt, onderweg vangen we af en toe regen, als we buienradar checken zien we dat de hele Balkan tot aan de noordkant van de alpen een regen gebied is, maakt ons niet meer uit, wij hebben ruim 3 weken hartstikke mazzel gehad met het weer, maar een paar keer voor een paar spetters de regenjas aan gehad, en ik heb nog steeds geen sokken aangehad deze vakantie.

Door de regen onderweg wordt het ook niet zo heet in de auto, want als we tussen de regen door even volop zon pakken is het zo boven de 25gr.C. Bij Zagreb is de regen zo hevig dat we samen met de rest van de autosnelweg even terug gaan naar nog geen 50km per uur, maar over het algemeen rijd het vlot door. Begin van de avond zijn we bij Passau, het schiet al op, wat doen we? Trappen we door? In 6 a 7 uur kunnen we dan thuis zijn, en dan hebben we het meest ideale "hotel" bed wat we kunnen bedenken.... Iedereen zal ons wel voor gek verklaren, maar wij trappen door. 'Savonds is het heerlijk rustig op de weg en we kunnen vrijwel continue met 140km per uur door rijden, in 19 uur staan we weer onder de carport van ons eigenhuis, een biertje hebben we wederom verdiend, kwart voor 4 heerlijk snurken in ons eigen rustige bed.

Wist je dat:

- 1 van onze groepsleden kwam er bij vertrek op Rotterdam Airport achter dat haar paspoort nog onder het copieerapparaat op haar werk lag (We moesten kopieën meenemen om eventueel af te geven bij de hotel receptie) (Knap hoor), bij de marechaussee heeft ze snel een noodpaspoort moeten regelen.

- In het plaatsje Vlac in Kosovo hadden we een rustdag, het was mooi weer, wij liepen in onze korte armen en benen door het dorpje op zoek naar een ijsje, maar de bewoners verkochten alleen maar ijs in de zomer, het was nog te koud....

- Het vertrekkende vliegtuig had flinke vertraging hoorden we vanochtend, ze zouden om 20uur vertrekken, maar dat dat werd 21:30uur. Wat een geluk dat 1 van jullie ons niet hoefden op te halen in Rotterdam, want dat zou zeker anderhalf uur extra wachten zijn geweest.

- Hele vakantie zijn er geen ongelukken gebeurt, er zijn geen pleisters nodig geweest, onze reisleider Pol kon zijn liter Jodium weer ongebruikt mee terug nemen naar NL

- De hele vakantie waren er maar een paar kleine mechanische fiets mankementjes, waaronder 3 lekke banden, waarvan 1 al op dag 2 van mijzelf (Zie de foto met de kruiskopschroef in de band)

- We hebben de meters uiteraard al in Excel verwerkt: Heidi heeft 1200km gefietst met 17.000 hoogtemeters!!!! Zie de bewijzen op Strava, daar staan alleen de eerste 2 dagen niet bij. (Ik had een paar km extra door het heen en weer fietsen wat ik vaak doe om ook de achtersten (Roelina) naar boven te praten, en ik had op de rustdagen en smiddag's nog wat extra gefietst: totaal 1350km.)

- inclusief reisleider waren we met 16 personen, waarvan maar 5st in de 50, ikzelf was de  3 na jongste, 2 anderen zijn 52, er waren er ook 3 mee van 69 jaar oud! Hiervan hebben 6 personen niet de de bus gezeten, waaronder uiteraard jullie favoriete fietsers.

- Wij hadden 3 a 4 jaar geleden bedankt voor de "expeditie" versie van deze reis, het leek ons zwaar en warm. Maar we kregen van de eerste groep reakties terug dat het heel goed te doen was en dat het helemaal niet zo zwaar zou zijn. Nu hoorden wij tijdens de reis elke keer dat onze bron (Egbert&Karin),zo'n beetje  elke zware beklimming in de bus hadden gezeten.....

Bedankt voor alle reakties, daar hebben we ook van genoten

1. Ronald:
    7 juni 2023
    Thx👍🏼
  2. Frank:
    8 juni 2023
    Bedankt voor jullie mooie verhalen, knap stukje fietswerk.