Dag 22 Virpazar - Cetinje (beide in Montenegro)

4 juni 2023 - Raičevići, Montenegro

Dag 22 4 juni, pa is 80 jaar geworden en wij zitten met slechte wifi en geen bereik en het is nog vroeg op deze zondzg, Half 8 ontbijt 8 uur fietsen, felicitaties moeten nog maar even wachten. Plaatsje uit en direct ruim 200m stijgen, de binnenlanden weer in, ruig gebied, veel land maar wat kun je er mee, allemaal rostsen en struiken., weinig bewoning daar waar ze het wel hebben zijn kleine stukjes land bewerkt. Mooie uitzichten op de uitlopers van het meer van Shkoder, daarna een verrassend dorpje met een heel oude mooie boogbrug, helaas weer op het niveau van het meer van Shkoder, dus al het klimwerk was weer te niet gedaan. Vanuit dat dorpje ging het flink omhoog in ondertussen heel mooi weer, flink klimmen over een weggetje door de ruige binnenlanden, ook een stuk over een oude nu niet meer gebruikte weg, deze werd al wel wat minder qua kwaliteit, maar verder geen verkeer. Lunch langs de weg, daarna het stadje Centinje bekeken, dat is een oude hoofdstad van Montenegro. Een onweer dreigt dus nemen we een filmpje voor pa op en trakteren we ons zelf in de lokale bakkerij op koffie en taart. Ons hotel staat een eindje buiten en boven Centinje in een nationaal,park, nog even 15km en 600 hoogtemeters klimmen, De weg is nat, de groep die direct is door gefietst heeft nog wel wat regen mee gekregen, wij komen droog over. Onze lokale gids verteld bij de middagborrel nog het een en ander over de geschiedenis van de Balkan, ook over de oorlog en wat voor waanzin dat allemaal geweest is.

Morgen laatste fiets dag naar Herzig Novi, nog maar iets klimmen en veel afdalen.