Dag 10 Nevesinja - Tjentište

23 mei 2023 - Tjentište, Bosnië en Herzegovina

Dag 10, al om 8 uur zitten we op de fiets, mooi weer, lekker zonnetje. Eerste zouden we terug naar het stadje moeten fietsen en dan weer schuin terug via een andere weg het stadje uit, maar uiteraard wist ik wel weer een binnendoor weggetje, niet spectaculair, maar het bleek wel dat elk huis wat we passeerden minimaal 3 honden had, allemaal loslopend en luid blaffend, gelukkig niet bijtend.

Hele mooie route vandaag, direct door een lief dalletje langs de rivier, vogeltjes die fluiten, krekels die krekelen (?), mooie uitzichten, bloemen in de velden, dat hebben we niet op deze manier in Nederland. Heel geleidelijk met de rivier glooiend, geen zwaar klimwerk. Na de koffie wel een klimmetje van 200 hoogtemeters, daarna lunch aan een mooi stuwmeer, en dan zou het ook al opschieten met de route van vandaag. Origineel gaat de route door een lange tunnel, maar reisleider Pol is benieuwd of er ook een weg omheen zou zijn, dus daar zoekt hij vrijwilligers voor en uiteraard lijkt mij dat wel wat. Met een paar anderen gaan we het avontuur aan, er blijkt een oude weg te liggen die iets hoger langs gaat, blijkt maar 200m extra eenvoudig klimwerk. De oude afdaling wordt minder (lees "niet") gebruikt, al snel stukken weg die al weggezakt zijn, maar daar kunnen we eenvoudig langs, rommel op de weg, rotsblokken, takken en modder, maar ging prima. Verderop na een laatste haarspeldbocht, heeft de rivier een stuk weg compleet weggespoeld, dus wij lachen en de fietsen door het water naar de overkant gebeurd, we zeiden nog, als dat maar niet vaker zo is, en uiteraard was nog 2x de weg compleet door het water weggespoeld, groot gat in de weg, 2 a 3 meter lager kabelt het water zijn weg, en wij er door heen ploeteren, zo lijkt de vakantie tenminste op een echte expeditie. Een eind verder komen we weer op de route, ondertussen indrukwekkende bergen en rots massieven. En dan zijn we om een uur of 3 ook al hij het hotel. Daar zit de rest van de groep ons al met een biertje op te wachten. Zij moesten door een tunnel van 2,1km, maar die was wel verlicht. Super weertje, zometeen eten.

1. Carolien:
    24 mei 2023
    Zooo, bijna niet bij te houden de blogs.
    Maar zeker nog steeds leuk om mee te lezen!
    Heerlijk weer en mooie uitzichten!
    Ik geniet met jullie mee!
  2. Chris:
    24 mei 2023
    goed bezig jullie , leuk om te zien en te lezen wat jullie allemaal beleven, Heidi hou Hardy maar wat korter aan de lijn als hij weer raar doet hoor.
  3. Wim:
    26 mei 2023
    Jullie vermaken je wel lees ik.
    Fijn dat het weer goed is