Dag 8 Capljina - Mostar

21 mei 2023 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Korte route vandaag, maar 40km (ruim), toch vroeg op, half 8 ontbijt, half 9 vertrek. Ook geen zware tocht vandaag, we hebben maar 100 hoogtemeters totaal gemaakt vandaag. De bruiloft van gisteren heeft geen overlast gegeven, niets van gehoord.

Vandaag ook geen gekke route afwijkingen / spannende paadjes. We volgen eenvoudig het spoor, dus geleidelijk glooiend. Onderweg nog een indrukwekkend bouwproject, een nieuwe weg met een hoge oversteek over het dal.

Vroege lunch aan de oever van de rivier met uitzicht op de karakteristieke brug van Mostar. Naar het hotel. Smiddags hebben we een rondleiding met gids gepland door Mostar, die verteld eea over de geschiedenis van Mostar. Tegenwoordig springen er jongemannen voor geld van de 20m hoge brug in het snelstromende water van de rivier, dat stamt nog uit vroegere tijden toen jongemannen indruk wilden maken op de meisjes. Ook weten we nu dat we in Bosnia - Herzegovina zijn, Bosniers zijn een volk, de naam Herzegovina stamt van het Duits/Nederlands woord Hertog, en betekend Hertogs land. Je leert wel wat tijdens zo'n  tocht met gids. Er staan nog diverse kapot geschoten gebouwen in Mostar, het geld ontbreekt om ze af te breken of te restaureren, wel indrukwekkend. Tijdens de tocht door Mostar regende het een uurtje, maar geen koud weer. Gegeten op een terras hoog aan de rivier met uitzicht op de oude brug. Nog een biertje bij een Club bij het hotel, tis weer mooi  e'wes.

1. Henriëtte:
    22 mei 2023
    Leuk om jullie op deze manier te volgen. Nog veel fietsplezier.