Dag 12 grens bosnie/Montenegro - Zabljak

25 mei 2023 - Zabljak, Montenegro

Dag 12, zoals gemeld al vroeg gestommel in de blokhut, onze wekker staat op 5 voor 6, maar de eerste groep kan al om 5 uur onbijten. Wij zijn iets over half 6 bij het ontbijt, het is mistig buiten, we zien weinig, ook fris. Het plan was dat we in 3 groepen zouden vertrekken, de minder snellen, de wat snellere, en de snellen. Onze reisleider Pol bepaald de avond er voor dan ook wie de snellen zijn, en dat zouden Cees, Mark en ik zijn, en die moesten ook helpen het ontbijt op ruimen, Ik had juist gedacht met Heidi samen rustig deze rit te doen, maar helaas. S'ochtends blijkt alles anders, bijna iedereen had zich in de eerste groep bedacht, Mark was ziek, en ook Hans ging vandaag met de bus mee, dus 2 sterke mannen als eerste een dag in de bus, de vrouwen fietsen gewoon, en lopen niet te piepen (mag ik niet zeggen) 5 personen van de 2e en 3e groep vertrekken dan 3 kwartier later ook, waaronder Heidi en ik, eerder genoemde Cees en Loes en Martha. Al naar een paar 100m gaat het flink klimmen en dat zou 11km aanhouden, bij Loes kruipt er iets in haar hoofd dat ze als laatste fietst, en dat de anderen op haar moet wachten, (hoewel er in de eerste groep echt wel mindere fietsters bevinden), ze blaast zich op, ik heb haar nog een stuk geduwd, maar ze stap af en ook in de bus. Wij stampen rustig verder, ruim 6km per uur, we doen er krap 2 uur over om die 11km en 1000 hoogtemeters te overbruggen, eerst stuk tussen de bomen in de mist, langzaam maar zeker komen we boven de mist en is er een waterig zonnetje. Verderop boven de boomgrens over een soort van hoogvlakte een beetje glooiend, maar nog steeds af en toe flinke klimmetjes. Op 34 km lunch om een uur of 11, dan weer gespreid vertrekken zodat we ongeveer allemaal tegelijk op de pas zouden aan komen, eerste pas is 1800m, beetje zakken en dalen, dan 1820m, daarna iets meer dalen en nog een pas van 1900meter, we fietsen ondertussen langs sneeuw wallen van soms wel 2 a 3 m hoog. Ook het weer dreigt en net voor de laatste pas moet toch echt even de regenjas aan. Koud. Mooie uitzichten. Dan met een noodgang afdalen om de regen weer voor te zijn, verderop schijnt de zon. Half 3 zijn we 78km en 2200hoogtemeters verder in Zabljak. Het was vandaag een heel rustig weggetje (type harfsensesteeg) pas bij de lunch dat de andere toerIsten wakker werden en met auto's en motoren ons voorbij kwamen.

Als we gedoucht en wel een biertje met een chipje nuttigen begint het te regenen in het dorp, wij zitten lekker binnen. Morgen rustdag, maar er zijn nog een paar mooie uitzichtpunten met de fiets bereikbaar.

We lezen ook jullie reakties met veel plezier, bedankt daarvoor. Deze blog is ooit bedacht om de ouders en familie te informeren waar we uit hangen, leuk dat jullie meeleven.

Wij hebben iedere dag vakantie, elke dag lekker eten en biertjes/wijntjes drinken, heel leuke groep die ook iets voor elkaar over heeft en interresse in elkaar heeft. Mijn telefoon staat al meer dan anderhalve week uit, heerlijk rustig. (Onze reisleider Pol heeft liever wel dat ik de telefoon aan zet zodat hij me kan bereiken als er iets aan de hand is, maar daar kan ik natuurlijk niet aan beginnen)

De groep bestaat uit 15 personen/fietsers, 1 NL gids (Pol) en 1 lokale gids/chauffeur/Mecanicien. De 15 personen zijn 5 stellen (man/vrouw) en 4 individuele, en de vriendin Sonja van de reisleider Pol

1. Janneke:
    25 mei 2023
    Dit noemen jullie vakantie? De biertjes,wijntjes en chips doen me daar aan denken. Maar de rest………
  2. Janneke:
    25 mei 2023
    Wel heel veel plezier nog!!!
  3. Kim:
    26 mei 2023
    Leuk om weer te lezen! Ga zo door met afzien en blijf ervan genieten💪
  4. Wim:
    26 mei 2023
    Jullie zijn bikkels zeg.
  5. Leon:
    31 mei 2023
    Zal nog niet mee hebben gevallen, zo'n grote fotolijst mee die berg op nemen.