Dag 14 Zabljak Montenegro - Shkodër Albanië

27 mei 2023 - Shkodër, Albanië

Dag 14, half 8 ontbijt, half 9 fietsen, het is zwaar bewolkt en fris, Zabljak ligt op 1500m, maar we vertrekken gewoon met de korte broek en de Teva sandalen. Zabjak is een wintersport plaatsje met een paar skiliften. Ze hebben waarschijnlijk geen bouw en woning toezicht afdeling want de meest lelijke huizen mogen in alle kleuren naast elkaar worden gebouwd, ook veel damwand platen worden toegepast.

Vandaag eerst een stukje op en neer, daarna een mooi dal in waar we langzaam met de rivier mee dalen, de zon komt er ook doorheen, we dalen af naar 1100meter, daarna weet de rivier rechts te ontsnappen en moet we weer licht stijgen, dat gaat over in flink stijgen naar 1600 meter, daarna weer een nieuw heel mooi dal in waar we wel 1100meter dalen in 20km, prachtig mooi en keihard jagen, we tikken de 60km/h makkelijk aan. De route eindig met een 200m klimmetje bij een drukke verkeersweg. Na 70km stappen we net na de middag in de bus voor een transfer van 2 uur over 115km naar Shkodër Albanië, met een half uur vertraging op de grens komen we daar aan. In Albanië is het volop zomer, 27gr.C. en volop zon. Mooi hotel, lekker gegeten op de sfeervolle binnenplaats, waar nu helaas een feestje aan de gang is met muziek, terwijl onze wekker morgen om 4 uur gaat om op tijd op de fiets te zitten om de veerpont van 9 uur te halen die ruim 50km verderop afvaart, jaja vakantie.....

Als zwerfaval prikker zou je je hart op kunnen halen in de Balkan, dat is wel een beetje jammer, gooi alles maar van je af lijkt hier het credo, echt over ligt troep.

Albanië ziet er op het eerste gezicht best welvarend uit, veel Mercedes en Audi en andere luxe auto's, ook mooie huizen en luxe eetgelegenheden, er zal ook wel veel verdeelheid zijn, zojuist in de stad zagen we een compleet gezin op een gemotorisseerde bakfiets, helaas geen foto.

Jemig, al bijna tien uur, ik moet slapen, kan dat op deze muziek....