Dag 17 Gjakova - Peje / Pec (Kosovo)

30 mei 2023 - Pec, Servië

Dag 17, rustig dagje, kwart voor 8 ontbijt, half 9 fietsen, het is mooi zonnig weer, we zitten op ongeveer 500m hoogte dus ook lekker warm. Gisteravond toen we al op bed lagen was er even heftig onweer, maar dat was ook zoweer voorbij, de straten zijn vanochtend al niet meer nat. We zitten nu in een vlak gebied aan de rand van de bergen, dus vandaag een vlakke etappe over maar 50km. Halverwege hebben we een oud klooster bezocht, we mochten niet in onze korte armen en benen naar binnen, dus hebben we de lange regen kleding aan getrokken (in de zon) en zo het klooster bekeken. Het klooster wordt streng bewaakt door US KFOR militairen, in dit deel van Kosovo wonen veel Albaniers, terwijl in de rest van Kosovo veel Serven wonen. Onze gids denkt dat Kosovo nog wel een keer wordt verdeelt tussen Servië en  Albanië. Na het klooster nog 20km landelijk gefietst naar Pejë / Pec Morgen weer een zware tocht, we gaan de bergen weer in, en ook de grens naar Montenegro weer over. Onze volgauto kan deze weg niet volgen in verband met roadblock op de grens en moet 120km omrijden naar de andere kant van de grens, Pol neemt een taxi tot de grens en moet daar dan 2 km lopen naar de andere kant.

Nu net tijdens onze avond wandeling na het eten begint het iets te regenen, vanmiddag is er een onweer gebied om ons heen getrokken hoorden we op afstand, we blijven mazzel houden met het weer.

Dit reislog programma lijkt Kosovo niet ter herkennen, of te erkennen, maar we zitten dus echt nog in Kosovo, niet in de Servië.

1. Leon:
    31 mei 2023
    Kijk je wel een beetje uit daar, boze Serviërs zijn daar ruzie aan 't maken!